Seneste nyt:

Billedrammer fra kontroversiel udstilling kan blive mange penge værd, mener kunstkritiker

Jens Haanings værk, Take the Money and Run, kan givetvis blive mange penge værd som følge af den seneste tids omtale. Kuriøse værker som Haanings er tidligere blevet solgt for svimlende pengesummer.

Take the Money and Run. Netop dét værk har været på alles læber den sidste tid, til trods for det ikke måske ikke syner af meget. Aftalen var oprindeligt, at de to billedrammer, som udgør værket, skulle være fyldt med fysiske pengesedler, der skulle være med til at symbolisere en dansk og østrigsk årsindkomst.

Men pludselig var de 534.000, som Jens Haaning havde lånt af Kunsten i Aalborg, væk. Søndag skulle pengene afleveres tilbage. Her tre dage senere har museet imidlertid ikke modtaget pengene, og derfor lægger de nu sag an mod kunstneren.

Ikke første gang kunst vækker opsigt

Jens Haanings stunt er langt fra første gang, at en kunstner har vist sig at trække en kanin op ad hatten. I oktober 2018 skrev den britiske kunstner Banksy kunsthistorie med værket, Girl with Balloon. 

Her ses pigen med den røde ballon.
Her ses pigen med den røde ballon.
Foto: Luke Macgregor/Ritzau Scanpix

Billedet blev solgt på auktion hos Sotheby’s i London for dét, der svarer til knap 8,5 millioner kroner.

- I det øjeblik hammerslaget lød makulerede værket foran gæsterne i huset. Det blev der skrevet en masse om efterfølgende. For nyligt er der sket det, at ejeren af værket har solgt det videre til 16 millioner pund. Så det gik fra en pris på en million pund til 16 millioner pund. Om der vil ske det samme for Haanings værk, ved jeg dog ikke, siger kunstredaktør hos Berlingske, Birgitte Ellemann Høegh.

Lige nu tilbageholder Kunsten i Aalborg værket, da de ikke har modtaget deres penge fra Haaning. Derfor kan de to billedrammer, som det ser ud nu, ikke komme på auktion.

Win-win for alle

Selvom et salg af værket ikke er under opsejling, så har Jens Haaning og ikke mindst Kunsten nydt godt af omtalen ifølge Birgitte Ellemann Høegh.

- Som det ser ud lige nu, så har alle vundet i den her sag. Kunsten i Aalborg har fået en enorm PR-værdi og en pressebevågenhed på grund af værket, som jeg vil mene overstiger den her halve million kroner. Hvis de havde henvendt sig til et godt reklamebureau, så havde prisen nok været højere, siger hun, inden hun fortsætter.

- Medierne har fået en sag at skrive om og forholde sig til. Så på alle mulige forskellige parametre er det en win-win-situation. Også Jens Haaning har fået en synlighed. Med al respekt for for ham, så tror jeg ikke, at der var særligt mange danskere, der kendte til ham før den her sag. 

I den kommende tid vil debatten nok fortsætte blandt danskerne. Er det fup, eller er det genialt? Og hvad bliver resultatet af retssagen? Herunder giver en professor i privatret ved Aalborg Universitet sit bud på det.