Seneste nyt:

Eksperter i åbent brev til minister: - En citytunnel er urealistisk

Syv nordjyske trafikplanlæggere skyder ideen ned om en citytunnel som alternativ til den tredje Limfjordsforbindelse.

Kort før jul foreslog trafikforsker Anker Lohmann-Hansen et alternativ til planerne om en tredje Limfjordsforbindelse. 

Det er en citytunnel, der skulle begynde lige nord for den eksisterende Limfjordstunnel og komme op i tunnelbassinet ved “Gassen”. Dermed skulle den være et alternativ til motorvejen over Egholm.

Men det forslag kalder en gruppe af syv nordjyske trafikplanlæggere nu for urealistisk i et åbent brev til transportudvalget og transportminister Benny Engelbrecht.

- Vi må indrømme at dette forslag er nyt. Forfriskende, kan man mene – men urealistisk,lyder det i det åbne brev fra de syv trafikplanlæggere Jørgen Harder, Jørgen Kristiansen, Niels Melchior Jensen, Per Studsholt, Harry Lahrmann, Per Jacobi og Svend Tøfting.

Her ses forslaget til den nye linjeføring. Hovedformålet med en Citytunnel er at løse fletningsproblemerne i Kridtsvinget syd for Limfjordstunnelen  ved at føre en ny tunnel fra Nyhavnsgade under Limfjorden og flette den sammen med E45 umiddelbart  nord for Limfjordstunnelen.
Her ses forslaget til den nye linjeføring. Hovedformålet med en Citytunnel er at løse fletningsproblemerne i Kridtsvinget syd for Limfjordstunnelen ved at føre en ny tunnel fra Nyhavnsgade under Limfjorden og flette den sammen med E45 umiddelbart nord for Limfjordstunnelen.

Store udfordringer

Ifølge de syv trafikplanlæggere, der gennem mange år har fulgt og deltaget i planlægningen af den tredje Limfjordsforbindelse, er der flere udfordringer forbundet med en citytunnel.

En del af forslaget er, at til/frakørsel 22 til Nørresundby C – borgmestersvinget - skal nedlægges. 

- Hvis alle fra og mod syd - skal til at køre de cirka 2 km via Hjørringvej-Sundsholmen vil det skabe store kapacitetsproblemer. Citytunnelen vil således betyde meget dårligere forbindelser fra Nørresundby og mod syd, lyder det fra trafikplanlæggerne.

DEN TREDJE LIMFJORDSFORBINDELSE

Det er dog særligt de anlægsmæssige udfordringer, de mener, gør forslaget fuldstændig urealistisk. Blandt andet at det ikke vil være muligt at føre tunnelen under den eksisterende motorvej uden at lukke for trafikken.

- Beregninger foretaget af Cowi for fem år siden viser, at hvis det ene tunnelrør lukkes bare i ét døgn vil 2-3.000 nordjyder ikke kunne komme på arbejde. Og dette tal vil stige hvert år, vurderer trafikplanlæggerne.


Flere kritikere 

Det er et bredt flertal i Folketinget, der før sommer besluttede at afsætte midler til den tredje Limfjordsforbindelse. Regeringen har besluttet at fremsætte forslag til anlægsloven af den tredje Limfjordsforbindelse i februar. Planen er at anlægsarbejdet skal i gang i 2025.

Men kritikerne af en motorvejsforbindelse over Egholm mener ikke, at kampen mod motorvejen over Egholm er slut.

- Folketinget skal tage højde for de alternativer, der kommer i den høringsfase, som vi er i lige nu, lød det kort før jul fra advokat Louise Faber, formand for Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen.

Hør mere om forslaget med citytunnelen i interviewet med Anker Lohmann-Hansen herunder: