Seneste nyt:

Tendens fortsætter: Færrest trafikdræbte i mere end 90 år

2021 tegner til at sætte en positiv rekord på de danske veje. Der har ikke været så få trafikdræbte, siden ulykkesstatistikken startede i 1930.

Vejdirektoratets foreløbige ulykkestal viser, at 135 personer mistede livet i trafikken, og 2.600 personer kom til skade i trafikken i år. Det er lavere end sidste år, på trods af at trafikken ikke faldt lige så meget i 2021 som i 2020.

quote Det handler om at fortsætte og gøre endnu mere, så det her bliver dén udvikling, vi kommer til at se hvert eneste år

Benny Engelbrecht, transportminister

Vejdirektoratets foreløbige ulykkestal viser også, at Region Nordjylland var igen i år den region med det største fald i dræbte og tilskadekomne. Her var der 36 procent færre dræbte og tilskadekomne.

I Regionen Syddanmark, Midtjylland og Hovedstaden var der også et stort fald i på henholdsvis 26 procent, 19 procent og 13 procent. I Region Sjælland var der kun tre procent færre dræbte og tilskadekomne.

- Noget skyldes givetvis, at vi har haft mindre trafik på grund af corona, men udviklingen viser også, at vores politiske arbejde og arbejdet i Vejdirektoratet, Færdselsstyrelsen, hos Rådet for Sikker Trafik, i politiet og i alle andre organisationer og myndigheder, som arbejder med trafiksikkerhed, virker. Så det handler om at fortsætte og gøre endnu mere, så det her bliver dén udvikling, vi kommer til at se hvert eneste år, siger transportminister Benny Engelbrecht.

De foreløbige ulykkestal er baseret på et estimat, ud fra de ulykker der er rapporteret indtil nu, og hvad der forventes at ske resten af året.

Ulykkestallene stammer fra Vejdirektoratets ulykkesstatistik, der laves på baggrund af indberetninger om trafikulykker fra politiet. Såvel politiets rapportering som vejmyndighedernes behandling af indberetningerne pågår, og tallene for 2021 vil først være endeligt opgjort i maj 2022. Der er derfor tale om et estimat ud fra de foreløbige tal.
Ulykkestallene stammer fra Vejdirektoratets ulykkesstatistik, der laves på baggrund af indberetninger om trafikulykker fra politiet. Såvel politiets rapportering som vejmyndighedernes behandling af indberetningerne pågår, og tallene for 2021 vil først være endeligt opgjort i maj 2022. Der er derfor tale om et estimat ud fra de foreløbige tal.

Mindre trafik må ikke blive en sovepude

Corona-restriktioner har betydet, at danskerne især i starten af året har kørt færre kilometer i deres bil.

I løbet af foråret steg trafikken, i takt med at restriktionerne blev udfaset. Det afspejler sig i ulykkestallene, hvor det største fald i dræbte og tilskadekomne var i starten af året.

Både 2020 og 2021 har vist, at når der sker store udsving i trafikken over kort tid, så påvirker det ulykkestallene.

- Det er glædeligt, at vi igen i år ser et fald i antallet af dræbte i trafikken, selvom vi har bevæget os mere rundt på vejene i år, sammenlignet med 2020. I Færdselsstyrelsen har vi fokus på, at vi holder fast i den positive udvikling, når trafikken vender tilbage til et mere normalt leje. Derfor arbejder vi fortsat på at sikre, at bilisterne der uddannes, bliver bedre og mere sikre og er udrustet til at udnytte nye teknologier, siger Stefan Søsted, direktør i Færdselsstyrelsen.

Toppede for 50 år siden

For 50 år siden toppede antallet af trafikdræbte. 

I 1971 mistede 1.213 personer livet i trafikken. Siden er trafikken blevet mere end fordoblet, men antallet af trafikulykker er faldet markant. Det skyldes, at vejene hele tiden forbedres, og at bilerne er blevet mere sikre at køre i. 

Desuden er der over årene blevet indført en lang række trafiksikkerhedstiltag. 

Der er for eksempel kommet hastighedsgrænser, krav om sikkerhedssele i biler samt hjelm på motorcykel og knallert.