Seneste nyt:

Skibstrafik i Limfjorden giver travlhed hos lodserne

Omkring 40 af verdens største sejlskibe sejler i disse dage gennem Limfjorden for at komme til Tall Ships Races i Aalborg. En del af dem er så store, at de skal have en lods med om bord.

Radioen om bord på lodsbåden kommer med jævne udbrud, mens bølgerne slår ind over den lille båd, der knager, så det er svært at høre, hvad der bliver sagt. Det hjælper ikke på forståelsen, at der bliver talt i skibs-termer, og at samtalens ene part taler med en tyk, mellemøstlig accent. 

Men det er tilsyneladende ikke noget problem for Jesper Holm Bech. Han forstår hvert et ord, for han har hørt det hele mange gange før. Han kigger på sit armbåndsur og svarer stemmen i radioen. 

- Shabab Oman, du kan sætte farten op til otte knob og klargøre stigen i styrbord side, siger han på engelsk. 

Derefter rejser han sig op og tager sin redningsvest på. Han gør sig klar til at kravle om bord på det store sejlskib fra Oman, så snart lodsbåden lægger til på siden af skibet. 

Efter at have hilst på skibets kaptajn overtager Jesper Holm Bech kommandoen om bord.
Efter at have hilst på skibets kaptajn overtager Jesper Holm Bech kommandoen om bord.
Foto: Vibe Rosenkrantz Aagaard / TV2 Nord

I løbet af ganske få sekunder er Jesper Holm Bech via en lille stige kommet om bord på det 86 meter lange sejlskib. Han styrer mod skibets bro, hvor han hilser på kaptajnen, og i løbet af få minutter begynder han at udstikke kursretninger til besætningen, som følger hans anvisninger. 

Shabab Oman har også et mere traditionelt styrhus, men det er her fra, hvor Jesper Holm Bech står i regn og vind, at udsynet er bedst.
Shabab Oman har også et mere traditionelt styrhus, men det er her fra, hvor Jesper Holm Bech står i regn og vind, at udsynet er bedst.

Lods på Limfjorden

Jesper Holm Bech er lods på Limfjorden på syvende år. Arbejdet består i at hjælpe og rådgive skibsførere, der skal passere farvandet. Det kan han gøre, fordi han har et særligt kendskab til strækningen og derfor ved, hvor det er hensigtsmæssigt at sejle, og ikke mindst hvor man ikke bør sejle. 

-  Limfjorden er ret smal, og der er mange steder, hvor der er risiko for, at man kan gå på grund, siger han. 

Hvis et skib stikker mere end seks meter, er det påkrævet at tage en lods om bord, og det er der en del af de store sejlskibe, der deltager ved Tall Ships Races, der gør. 

Shabab Oman er en del af det mellemøstlige land Omans kongelige flåde.
Shabab Oman er en del af det mellemøstlige land Omans kongelige flåde.
Foto: Vibe Rosenkrantz Aagaard / TV2 Nord

Shabab Oman stikker ikke helt seks meter, men skibet er til gengæld udæsvanligt højt, og det er blandt andet derfor, at Jesper Holm Bech er om bord for at assistere kaptajnen. 

Skibet er 52 meter højt målt fra vandoverfladen, og på skibets vej til Aalborg skal det passere nogle højthængende elkabler, der krydser Limfjorden. I den manøvre skal man gerne befinde sig det rigtige sted på fjorden for at være sikker på at gå fri. 

- De største krydstogtskibe er måske omkring 40 meter høje, så det er helt vildt højt det her skib, siger lodsen. 

TALL SHIPS RACES 2022

En våd og kold affære

Selvom Jesper Holm Bech er vant til at lodse skibe på Limfjorden, så er det ikke så ofte sejlskibe, han er om bord på, og det gør oplevelsen lidt speciel - på godt og ondt. 

- Vi er jo ikke vant til at stå herude på dækket og fryse, siger han og forsætter: 

- Vi plejer jo at stå inde i varmen på broen med en dejlig kop kaffe i hånden, griner han. 

SE TALL SHIPS RACES PÅ TV2 NORD

Selvom sommervejret ikke arter sig, som man kunne håbe, når man befinder sig på åbent dæk på et sejlskib, så er han alligevel godt tilfreds med opgaven. 

- Princippet med at føre skibet sikkert frem gennem den smalle sejlrende, er jo stadig det samme, fastslår han. 

Et øjeblik senere får han serveret en kop kaffe, og så er det næsten, som om han glemmer, at vejret ikke er så sommerligt.

Dagen efter står på flere lodsninger af de store sejlskibe, som efterhånden fylder godt i Aalborg Havn.